Kenmerken van de school
Vertrouwen – Samen – Kanjerschool – In Ontwikkeling
Missie
Onze Missie is een inspirerende en vertrouwde leeromgeving te creëren waarin we samen met kinderen, medewerkers en ouders werken in een sfeer van vertrouwen aan groei en ontwikkeling van kinderen. Het team van De Opstekker streeft ernaar om elk kind te ondersteunen het maximale uit zichzelf halen waarbij de kernwaarden van Vertrouwen, Samen en In Ontwikkeling principes zijn.
Visie
Als De Opstekker geloven we in de kracht van een hechte gemeenschap die gedreven wordt door gedeelde normen en waarden.
Onze visie is gebaseerd op de overtuiging dat ieder kind, met de juiste ondersteuning, kan uitblinken en groeien. Wij streven een omgeving te creëren waarin onze leerlingen zichzelf kunnen zijn, kunnen leren met plezier en verantwoordelijkheid nemen, waardoor ze in de toekomst kunnen uitgroeien tot verantwoordelijke en veerkrachtige individuen.
Kernwaarden
Vertrouwen – Samen – In Ontwikkeling
Identiteit
De Opstekker is een identiteitsrijke samenwerkingsschool. We verbinden ons aan elkaar en aan de samenwerkingsschool door onze gedeelde normen en waarden, geloofsovertuiging en oog voor elkaar. Zo is onze school een thuisbasis voor iedereen: leerlingen, ouders en teamleden. De normen en waarden die ons binden zijn talrijk. Wederzijds respect en vertrouwen liggen ten grondslag aan ons mensbeeld. Zo werken we iedere dag aan een school die open is, waar we dingen samen doen en waar we ook wanneer dit moeilijk is de lichtpuntjes blijven zien. Op onze school denken we aan en om elkaar en branden we een kaarsje wanneer we bij iemand of een belangrijk moment willen stilstaan. Het christelijk geloof is hierbij het fundament dat we allen delen. Het is voor ons een gewaardeerd gegeven dat ieders geloofsbeleving anders is en mag zijn. Met behulp van (bijbel)verhalen, samen reflecteren op wat er in de wereld om ons heen gebeurt en inbreng vanuit leerkrachten voeren we hier met elkaar, in en om de klas, betekenisvolle gesprekken over. De rijke diversiteit aan geloofsbelevingen binnen onze school biedt hiervoor een vruchtbare basis die de moeite waard is te verkennen. In de manier waarop we dit in de praktijk brengen zoeken we steeds naar een passend evenwicht. We bieden aandacht en ruimte voor bezinning zonder daarbij een bepaalde opvatting op te leggen. We willen onze leerlingen belangrijke christelijke waarden meegeven zonder zendelingendrang. We leren onze leerlingen daarbij met respect om te gaan met de manier waarop anderen hier invulling aan geven. Een van de meest tastbare manieren waarop we invulling geven aan onze christelijke identiteit zijn de gezamenlijke vieringen. Daarbij zijn de christelijke vieringen voor ons leidend. Vieren doen we samen met leerlingen, ouders en kerken. We maken de rijke diversiteit binnen onze school zichtbaar. Ons uitgangspunt is dat we ons aan elkaar verbinden vanuit een gedeeld christelijk fundament en dat verschillen in de wijze waarop we er uitvoering aan geven een verrijking zijn voor de vorming van onze leerlingen. Vanuit de werkgroep Identiteit wordt er gewerkt aan een doordachte invulling van de beide christelijke stromingen.
o Een goed pedagogisch klimaat:
We bieden onze leerlingen een veilige omgeving en zorgen voor een sfeer van openheid vertrouwen en respect voor elkaar.
We brengen onze leerlingen in aanraking met normen en waarden. We hebben een empatische houding tegenover onze leerlingen. We stimuleren het zelfvertrouwen van onze leerlingen.
o Het onderwijsconcept: Jij mag er zijn!
Het onderwijs op De Opstekker kenmerkt zich door de ruimte die het biedt voor de grote verschillen tussen leerlingen. Die grote verschillen zijn zichtbaar in de werkhouding, het werktempo, het niveau, de interesse en de mate van vrijheid , die de leerlingen aankunnen. We bieden ons onderwijs gestructureerd aan zodat we onze leerlingen helpen om goede leerstrategieën te ontwikkelen. Lessen kennen een goede opbouw en doorgaande leerlijnen zijn belangrijk. We vinden het belangrijk dat leerlingen zich breed kunnen ontwikkelen. Dat gaat dus verder dan alleen de basisvaardigheden op de gebieden taal en rekenen. We betrekken actuele thema’s uit de wereld om ons heen in ons onderwijs. Zo maken we het leren betekenisvol.
Daarnaast passen we het systeem van opbrengstgericht werken toe wat betreft de analyse van de resultaten.
• Kennis en vaardigheden.
Onze belangrijkste taak is om de leerlingen een goede basis aan kennis en vaardigheden mee te geven voor hun toekomst in onze pluriforme maatschappij.
• Zorg en kansen.
Wij bieden onze leerlingen zorg en kansen, omdat we vinden, dat elk kind uniek is en individuele aandacht verdient. Iedere zorgleerling krijgt speciale aandacht en begeleiding.
• Creativiteit:
We brengen onze leerlingen in aanraking met culturele vorming in verschillende disciplines. We stimuleren de interesse van onze leerlingen en maken er gebruik van in de groep.
Kanjertraining: vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect.
Dat betekent:
- hier ben ik
- het is goed dat ik er ben
- ik ben te vertrouwen
- ik help
- ik speel niet de baas
- ik lach niet uit
- doet iemand expres naar, dan denk ik: bekijk het maar!
- ik gedraag mij als een kanjer want ik ben een kanjer
Talent… brede uitdaging, leren leren & leven, op maat
Uitdagen het beste uit jezelf naar boven te halen
Leren leven, leren leren… op de wijze die bij jou en jouw unieke talenten en leerstijl past.
21th-first-century-skills: vaardigheden helpen je op weg!
Brede ontwikkeling: aandacht voor de meervoudige intelligentie.
Dat betekent o.a.: AMV-basislessen muziek in de school.